Modstandskampen i Silkeborg - Distrikt 14

- Nedkastninger, Sabotage & Schalburgtage

Opdateret 13/4-2024 :

Silkeborg Bunker Museum arbejder i øjeblikket på en ny udstilling om modstandskampen i Silkeborg under besættelsen 1940-1945.

Det har længe været et ønske fra foreningens side, at sætte fokus på den lokale modstand mod værnemagten og dermed give et indblik i, hvilke kræfter der var i spil, når unge mænd på uselvisk vis satte deres liv på spil i fredens - og frihedens tjeneste.

Lokationen for den nye udstilling vil være at finde i vores nyrenoverede Bunker ´Charlotte´, type ´Regelbau 622´. En bunker som er et pragteksemplar af en 20-mands standard mandskabsbunker.

Bunker Charlotte vil have åbent i samme tidsrum som foreningens Museumsbunker ´Bertha´, som rummer den nuværende museumsudstilling.

Der bliver adgang til den nye udstilling i fbm. Bunkerdage 2024, 14-15. sept.

Find vej til Bunker ´Charlotte´ på Google Maps - Åbner Google Maps i nyt vindue :

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - II

Indgangen til bunker ´Charlotte´. Charlotte ligger bag ´Søvillaen´. Dvs. bag den røde trævilla på Silkeborg Bad.

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - I

Udstilling af effekter fra modstandsbevægelsen i den eksisterende udstilling i museumsbunker ´Bertha´.

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - II

- Billedtekst : ´Ødelæggelserne efter sabotagen på Silkeborg Station. Gengivet i Jan Horskærs bog, ´Silkeborg 1940-1945 - besat og befriet´, side 108´

-- Sabotage på det ene af vandtårnene på Silkeborg Station. Vandtårnene forsynede damplokomotiverne med vand, som skulle genopfyldes med hyppige mellemrum.

- Bygningen th. for det sprængte vandtårn er værkstedsbygningen v. remisen v. indkørslen til Sydbyhallerne.

Om ´Distrikt 14´ :

Under den tyske besættelse af Danmark (1940-1945) var Distrikt 14 betegnelsen for modstandsbevægelsens organisatoriske enhed i Silkeborg og omegn.

Distriktet var en del af det større netværk af modstandsdistrikter, som blev etableret af den danske modstandsbevægelse for at koordinere aktiviteter mod den tyske besættelsesmagt.

Distrikt 14 fokuserede primært på våbennedkastninger og modtagelse af forsyninger, som blev brugt til at støtte sabotage og andre modstandsaktiviteter i området.

Distriktet var især aktivt i 1944-1945 og spillede en vigtig rolle i distributionen af våben og materiel til de forskellige modstandsgrupper i Jylland.

Arbejdet blev ofte ledet af lokale modstandsfolk i samarbejde med modstandslederen Jens Toldstrup, som var ansvarlig for nedkastningsoperationerne i området.