Modstandskampen i Silkeborg - Distrikt 14

- Nedkastninger, Sabotage & Schalburgtage

Opdateret 13/4-2024 :

Silkeborg Bunker Museum arbejder i øjeblikket på en ny udstilling om modstandskampen i Silkeborg under besættelsen 1940-1945.

Det har længe været et ønske fra foreningens side, at sætte fokus på den lokale modstand mod værnemagten og dermed give et indblik i, hvilke kræfter der var i spil, når unge mænd på uselvisk vis satte deres liv på spil i fredens - og frihedens tjeneste.

Lokationen for den nye udstilling vil være at finde i vores nyrenoverede Bunker ´Charlotte´, type ´Regelbau 622´. En bunker som er et pragteksemplar af en 20-mands standard mandskabsbunker.

Bunker Charlotte vil have åbent i samme tidsrum som foreningens Museumsbunker ´Bertha´, som rummer den nuværende museumsudstilling.

Det forventes pt., at den nye udstilling vil kunne præsenteres i løbet af 2025.

Find vej til Bunker ´Charlotte´ på Google Maps - Åbner Google Maps i nyt vindue :

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - II

Indgangen til bunker ´Charlotte´. Charlotte ligger bag ´Søvillaen´. Dvs. bag den røde trævilla på Silkeborg Bad.

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - I

Udstilling af effekter fra modstandsbevægelsen i den eksisterende udstilling i museumsbunker ´Bertha´.

Visualisering af ny indgang til tysk kommando-bunker | Silkeborg - II

- Billedtekst : ´Ødelæggelserne efter sabotagen på Silkeborg Station. Gengivet i Jan Horskærs bog, ´Silkeborg 1940-1945 - besat og befriet´, side 108´

-- Sabotage på det ene af vandtårnene på Silkeborg Station. Vandtårnene forsynede damplokomotiverne med vand, som skulle genopfyldes med hyppige mellemrum.

- Bygningen th. for det sprængte vandtårn er værkstedsbygningen v. remisen v. indkørslen til Sydbyhallerne.